Keramiek in tuin, Klara Kristalova

 

Princessehof: Human after all heropend


Human after all is de nieuwe, grote tentoonstelling, die een jaar zal blijven (foto)

De internationaal vermaarde keramist Babs Haenen (Amsterdam, 1948) is al decennia zeer bekend in de keramiekwereld, onder meer door haar docentschap aan de Rietveldacademie. Dit jaar werd ze geëerd met de Van Achterberghprijs voor haar bijzondere bijdrage aan de keramische kunst en keramiek in Nederland. Ter gelegenheid van deze onderscheiding is er tot en met 3 januari 2021 de tentoonstelling Babs Haenen: Beauty is in the Eye of the Beholder. Getoond wordt een selectie van werken; oudere en vooral recente stukken. (Hoogste verdieping.)

Twee oud-bewoners van het stadspaleis:
'Het Princessehof van Maria Louise.' Een intieme expositie geeft een blik achter de schermen van het veelbewogen leven van Maria Louise van Hessen Kassel. Aan de hand van portretten, prenten, tekeningen en een vertakte Oranje-stamboom wordt duidelijk dat Maria Louise cruciaal is geweest in het behoud van de Oranjedynastie. De expositie wordt een vast onderdeel van het museum, dat met de Maria Louise- en de vernieuwde Escher-expositie meer ruchtbaarheid geeft aan zijn geschiedenis.
Maurits Escher: de vernieuwde Escher-expositie wordt gedomineerd door een grote muurschildering van straatkunstenaar Leon Keer (Utrecht, 1980). Hij laat zich inspireren door het werk Hol en Bol van Escher. Met zijn 3D-vertaling van het werk zorgt Keer voor optische illusies in de gewelfde kelderruimte van Eschers geboortehuis. (Leon Keer is een van 's werelds leidende kunstenaars in de anamorfische straatkunst. Hij wordt overal ter wereld gevraagd voor opdrachten, van de Verenigde Staten tot Australië. Keer maakte eerder al vier ‘Escheriaanse’ straattekeningen bij de tentoonstelling Escher op reis in het Fries Museum in 2018.) De muurschildering vormt een onderdeel van de vernieuwde expositie Thuis bij M.C. Escher.Het Princessehof doet ook nog een opmerkelijke oproep in de aanloop naar de nieuwe tentoonstelling na de zomer:

Nu te bezichtigen zijn:

Modern keramiek op de tweede verdieping. Babs Haenen (selectie), Jennifer Tee (Falling feathers). Design#5 Jolan van der Wiel.

Jennifer Tee (NL 1973) toont vallende veren, die tegelijk broos zijn en sterk, tegelijk licht en zwaar. Er is ook ander werk van haar te zien, tot en met 3 januari 2021. Jennifer Tee heeft eind juni de Amsterdam-prijs voor de kunst gewonnen.

Jólan van der Wiel doet al enkele jaren van zich spreken dankzij zijn vondst: hij mengt magnetische metalen deeltjes in de gietklei en met enorme magneten zet hij het materiaal ertoe aan omhoog te kruipen. Tot en met 3 januari 2021.

Babs Haenen: zie hierboven

meer informatie »